woensdag 11 april 2012

De premières van week 15

Vanaf 12 april 2012 in de bioscopen te zien:

Aita. Regie José Maria de Orbe. En eeuwenoud Baskisch landhuis is de hoofdrolspeler in een verstilde film van een vader (Aita in Baskisch) voor zijn zoon. Vele eeuwen geschiedenis zitten in elke plank en kier van dit huis. En alle middelen worden gebruikt om dit verleden tot leven te brengen. Sfeervol maar niet helemaal overtuigend.

Leven? Of theater? Regie Frans Weisz. Documentaire over het geschilderde levensverhaal van de jonge kunstenares Charlotte Salomon, die kort na de voltooiing daarvan werd gedeporteerd naar Auschwitz. Weisz combineert informatie over het levensverhaal en andere nagelaten documenten en werpt daarmee een nieuw licht op het leven van Salomon.

Martha Marcy May Marlene. Regie Sean Durkin. Martha duikt na twee jaar opeens weer op bij haar zus en zwager Lucy en Ted. Zij vangen haar op, maar Martha is bang en vertoont vreemd gedrag? Wat er in de afgelopen twee jaar met haar is gebeurd, blijkt uit flashbacks. Is haar angst misschien wel terecht? Dreigende film met o.a. John Hawkes (Winter’s bone).

The company men. Regie John Wells. Bobby Walker (Ben Affleck) heeft een prima baan bij een groot bedrijf, maar verliest vanwege de crisis opeens baan, inkomen, auto en status. En met hem veel van zijn collega’s. Nieuw werk vinden lukt niet, dus hij gaat zijn zwager helpen in de bouw. Met vallen en opstaan leert hij het vak. En zo leert hij ook anders tegen geld en geluk aan te kijken. Is de crisis toch nog ergens goed voor. Sympathieke film.

Headhunters. Regie Morten Tyldum. Roger Brown is headhunter, hij zoekt de passende kandidaat voor hoge functies bij grote bedrijven. Maar om zijn luxe leven te bekostigen steelt hij ook kunst. Hij heeft daarvoor een slimme methode. Als hij Clas Greve ontmoet vindt hij niet alleen een topkandidaat voor een nieuwe vacature, maar ook een gevaarlijke opponent op meerdere fronten. Bloedspannende boekverfilming van het al even spannende van Jo Nesbo.

Wuthering heights. Regie Andrea Arnold. De roman van Emily Brontë is al vele malen verfilmd, maar nog nooit werd de obsessieve liefde van Cathy en Heathcliff zó voelbaar gemaakt. Niet zweverig en niet spookachtig, maar mistig en koud en onontkoombaar als het landschap waarin het is gefilmd. Een geweldige herbeleving van het wereldberoemde boek.








Geen opmerkingen: