vrijdag 6 januari 2012

De premieres van week 1 - 2012

Vanaf 5 januari in de bioscopen te zien:

J.Edgar. Regie Clint Eastwood. Als regisseur levert Eastwood elk jaar een prima film af. Deze keer duikt hij in het leven van J. Edgar Hoover (DiCaprio), die als hoofd van de FBI politieke leiders en links georiënteerde organisaties bijna 50 jaar in zijn greep hield. Hij waakte haast obsessief over de binnenlandse veiligheid en wist via de media de publieke opinie te bespelen. Maar zelf had hij ook wat te verbergen. Intrigerend beeld van de beginjaren van de FBI en zijn leider.

Trespass. Regie Joel Schumacher. Topacteurs en de regisseur van o.a. Phone Booth en John Grisham's The Client zijn nog geen garantie voor een topthriller. Natuurlijk is er genoeg spanning bij deze brute woningoverval, maar er zijn ook zoveel absurde en slappe scenes dat het geheel niet overtuigt. Jammer.

The forgiveness of blood. Regie Joshua Marston. In Albanië komt bloedwraak nog voor. De vader van een modern gezin doodt bij een ruzie een man en bloedwraak schrijft voor dat de familie van de dode nu wraak mag nemen door zijn oudste zoon te doden. De dreiging drijft het gezin tot wanhoop en ontwrichting. Marston (Maria full of grace) oordeelt niet, maar geeft een indringend beeld op de achtergronden en gevolgen van deze wrede traditie.

Polisse. Regie Maïwenn. Een redelijk realistisch inkijkje in het dagelijks werk van de afdeling kinder-, jeugd- en zedenpolitie van Parijs. Altijd onderbezet, altijd vechtend tegen de bierkaai en daarom bij elkaar steun zoekend, doen ze hun werk. Winnaar van de juryprijs in Cannes en een onderhoudende film.

Tyrannosaur. Regie Paddy Considine. Een bullebak met een kort lontje (Peter Mullan) heeft zijn agressie regelmatig niet onder controle. Als hij moet vluchten na de zoveelste geweldsuitbarsting vangt Hannah hem op. Zij is een gelovige vrouw met een groot geheim en misschien kunnen deze twee mensen elkaar helpen. Peter Mullan acteert geweldig goed. Binnenkort is hij weer te zien in War Horse. In Tyrannosaur, het regiedebuut van Considine, wordt de kijker gevraagd niet te oordelen voordat hij het hele verhaal van iemand weet. Is slecht enkel slecht, is goed alleen maar goed? Deze glansrijke winnaar van Sundance Festival 2011 is een aangrijpende film.







Geen opmerkingen: